Potwierdzono przyczynę katastrofy samolotu B737 MAX 8 w Etiopii

Biegli potwierdzili, że przyczyną katastrofy samolotu odrzutowego Ethiopian Airlines Boeing 737 Max był najprawdopodobniej automatyczny system przeciwpancerny aktywowany przed zdarzeniem. Ta wstępna opinia opiera się na informacjach przeanalizowanych na podstawie danych samolotu oraz dyktafonów, co pokazuje, że wadliwie działający zautomatyzowany system może być odpowiedzialny za śmiertelną awarię z 10 marca.


To wstępne ustalenie zostało podane do wiadomości podczas odprawy w amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w dniu 28 marca 2019r. Wiadomo również, że auto-system przeciwpoślizgowy został aktywowany w katastrofie odrzutowej Lion Air 737 Max.

Wstępne wyniki mogą zostać zmienione, ale teraz wskazują system nazwany MCAS (lub System Rozszerzania Charakterystyk Manewrowania) jako potencjalną przyczynę obu awarii. Organy regulacyjne twierdzą, że samolot Ethiopian Airlines Max podążał podobną trasą lotu do lotu Lion Air, w tym wykonywał nieregularne wznoszenia i opadania przed awarią minuty po starcie.

System MCAS został zaprojektowany w taki sposób, aby automatycznie skierował wylot dysz w dół, jeśli wyczuje możliwość utraty siły nośnej lub przeciągnięcia aerodynamicznego. Samoloty mogą stracić siłę nośną ze skrzydeł i spadać w dół, jeśli wylot jest zbyt wysoko. System sprawia również, że Max lata podobnie jak starsze generacje Boeinga 737, negując potrzebę dodatkowego szkolenia pilotów.

Boeing pracuje nad aktualizacją oprogramowania do automatycznego systemu przeciwpoślizgowego, aby wylot dysz skierował się w dół tylko raz, a nie około 21 razy, tak jak to miało miejsce w wypadku samolotu Lion Air, ułatwiając pilotom jego obejście.

Oczekuje się, że etiopscy urzędnicy wkrótce opublikują wstępne sprawozdanie.

737 Max 8 został uziemiony na całym świecie z powodu awarii, ponieważ Boeing pracuje nad aktualizacją swojego oprogramowania, aby uczynić samoloty bezpieczniejszymi. (TC)

źródło: materiały prasowe

Post Comment